tiistai 4. elokuuta 2015

Yrtit kuivatukseen

Viikonlopun touhuihin kuului yrttien kuivaileminen. Ja vaikka aurinko ei tänä kesänä ole paistanut kovin useasti on silti yrttejä noussut maasta.
Ei minulla isoa aluetta ole, mutta muutamat yrtit olen istuttanut keväällä tekemääni ”yrttitarhaani” ja kasvimaahan olen muutaman laittanut.

Näin kesällä yrteistä saadaan nauttia tuoreena, mutta ihania makuja ja tuoksuja kannattaa  silti kerätä myös talven varalle ja kuivattaa. Olen itselleni ostanut kuivurin noin 15 v sitten. Olen kyllä ollut tyytyväinen siihen ostokseeni…


Nyt ensimmäinen sato pienestä yrttitarhastani kerännyt......Tässä vähän höpinää kuivatuksesta.

*Muistathan, jos keräät kuivatukseen yrttejä,  on yrtit paras kerätä poudalla säällä. 
*Kuivattavat yrtit pitää olla puhtaita ja muutenkin hyvä kuntosia. 
*Ja tosiaan parhain tulos saadaan kuivurissa, jossa on ilmankiertojärjestelmä. Kasvikset kuivuvat nopeasti alhaisessakin lämpötilassa.  
*Kuivatus  on valmis, kun kasvit katkeavat risahtaen. 
*Yrtit on kuivattava todella huolellisesti, sillä kosteiksi jääneet homehtuvat ja pilaantuvat pakattuina.
*Sen verran vielä, että yrtit kannattaa säilyttää isoinakin kappaleina, että niiden aromit säilyy parhaiten. Ne kannattaa hienontaan vasta käytettäessä.
*Kun olet saanut kuivattua yrtit, niin ne pakataan tiiviisiin lasi-, muovi- tai peltitölkkeihin, etteivät ne ime itseensä kosteutta ja näin säilyvät raikkaina pitkän aikaa.
*Mausteyrtit on hyvä käyttää vuoden kuluessa. 



Tässä muutamaa lajiketta joita kuivailin.....
Pilttipurkit ovat oiva säilytys astia....Ja tämän jälkeen pimeään kaappiin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Mitä yhteistä on postcrossing:lla ja jälkiruualla

Sain kortin 22.4 Virosta. Koska olen ilmoittanut postcrossing omilla "sivullani", että pidän ruoka ja resptikorteista,  niin sitä ...