perjantai 5. toukokuuta 2017

Vanhoja valokuvia

Joskus hyvin pitkä aika sitten innostuin laittamaan tietoa suvustani kirjoihin ja kansiin....Sitten tuli pitkä väli ja unohdin kaikki paperit joita olin kirjoitellut.....Kunnes sitä huomasi että ne ihmiset jotka tietää suvusta paljon alkavat olla vähissä....

Minulla on isot kasat kaikenlaista paperia ja kuvaa.....nuo kasat tuli kun isäni kuoli....siinnä kasassa oli jo äitini papereita....hän kuoli aikaisemmin kuin isäni. Silloin heräsi halu tietää enemmän suvustani....mutta tosiaan nyt ne hyvät tiedot ovat jo hautautuneet suurimmalta osin......harmittaa....olisi pitänyt aikoinaan kirjata ylös kaikenlaista tietoa......mutta silloin nuorena ne eivät tuntuteneet niin tärkeältä....

Nyt on tullut kaiveltua noita vanhoja valokuvia...niistä ne suurimmat kysymysmerkit tulevat, kun ei pahemmin tunne tai tiedä mistä päin suomea kuva on otettu.

Isäni puolelta olen karjalainen ja äitinikin on syntynyt karjalanrajamailla....


Jonkin verran olen saannut tietoa eri henkilöiltä...siitä olen kiitollinen heille! Mutta sitten on paljon "kuulopuhe juttuja" ja niihin olisin kaivannut varmuutta....

Tälläisen lehtileikkeen kopion olen saannut jossa isoisäni muistoksi on kirjoitettu kun hän kuoli sodassa.

Nyt oikeastaan olen siinnä vaiheessa että tietoa on niin paljon kun voin vaan saada ilman mitään ulkopuolista tahoa....eli sukulaisilta olen kysellyt ja udellut jne....

Vanhasta valokuva albumista löytyi tälläinen teksti.
Minulla on tuolla "arkistossani" odottamassa vanhoja negatiivejä tuollaiaet paristaa kpl....pitäisi ottaa selvää mitä maksaa jos ne kuvaksi teettäisi.... Voi olla aika hinnakasta hommaa..Sillä tosiaan ne ovat hyvin vanhoja negatiivejä...mutta olisi kyllä tosi kiva nähdä mitä niissä on kuvattu....



Olisi niin ihana saada omille lapsille kattavaa tietoa vanhoista ajoista....heidän esi-isistään...

Mutta vaikka en nyt kauheesti saisi tietoa enään lisää, olen kumminkin saannut 85% enemmän mitä minulla oli ennen kyselyä. Äitini kuolemasta tulee jo 19 vuotta, tässä kuussa. Isäni kuolemasta tuli toinen pvä, 6 vuotta. Valitettavati äitini ei kerennyt näkemään kaikkia lapsenlapsiaan edes...
Suosittelen kaikille keräämään tietoa suvustaan ajoissa.... ettei sitten havahdu liian myöhään....Tässä lopuksi vielä vähän kuvaa.......

Tässä kuvassa on minun äidin äidin äiti

Tässä on äitini

Äidin äitini sisko ja äitini veli


Äitini ja isäni 1959
Viiden sukupolven kuva vuodelta 1960



Kuvahaun tulos haulle täytettävä sukupuu

6 kommenttia:

  1. Sukututkimus kiinnostaisi minuakin kovasti. Äitini puolelta sellaista onkin olemassa, mutta isäni puoli kaipaisi selvittelyä. Harmittaa vain, etten aloittanut sitä paljon aiemmin, sillä isäni Alzheimerin tauti on jo niin pitkällä, ettei häneltä enää saa tietoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin harmittelen juuri sitä ettei ajoissa tajunnut kysellä tietoja suvustaan.

      Poista
  2. Vanhat valokuvat niin ihania.. meitin mummo on 94 vuotias ja sillä vielä kaikki kuvat, ei raaski luopua..eikä paljoa kerro, ei kuulema ole kertomista..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanhat valokuvat ovat kyllä ihania....ne kertovat hyvin paljon....vaikka niistä ei tietäisi mitään....ja jotenkin minusta mustavalkoinen kuva on vaan kaunis...

      Poista
  3. Kysäisepä teidän paikkakunnan / maakunnan museosta, olisivatko he kiinnostuneita näkemään kuvasi ja negasi - samalla sieltä voisi tippua tietoa kuvista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä usko että täältä missä nyt asun kannattaa kysellä. Meillä ei semmoista museota ole.....yksi pieni maakunta museo jossa paikkakunnan tietoutta yms. Mutta tosiaan itse en ole täältä kotoisin niin minun kuvat yms. ovat pikkusen eri paikkakunnalta....

      Poista

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Loma hommeleita

 Pari päivää lomasta mennyt ja paljon pientä puuhastelua on tullut tehty ja apuna ollut. Tulee itselle hyvä mieli kun pystyy olemaan apuna. ...