perjantai 1. toukokuuta 2015

Halloumi

Itse olen suuri juustojen ystävä, ei ole vielä tullut eteen juustoa josta en olisi pitänyt. Viime sunnuntaina kun käytiin "isossa kaupungissa" ostin halloumin.

Olen nyt saannut päähän että laitan sitä salaatin joukkoon, niin että se on jossain öljyssä marinoitunut. Tässä vähän kyseisetä juustosta;


Halumi tai halloumi (kreik. Xαλλούμι, lausutaan "hallumi", turk. Hellim Peyniri) on Kyprokselta lähtöisin oleva juusto.
Perinteisesti sen valmistuksessa on käytetty lampaan- ja vuohenmaidon seosta. Mutta markkinoilla myös juustoja, jotka sisältävät, yllätys, yllätys lisäksi lehmänmaitoa. Nykyään taidetaan perinteisiä juustoja tehdä mukautetusti...niiinkuin fetaakin!
Halumi on valkoista ja siinä on erottuva kerrosmainen rakenne ja suolainen maku.
Muita juustoja korkeamman sulamispisteensä ansiosta halumia voidaan grillata (grillattuna aivan mielettömän herkkua) ja ruskistaa ilman, että se ehtii sulaa, minkä ansiosta sitä käytetään erityisesti ruoanvalmistuksessa.

Tässä minun mausteöljy...

Mausteöljy

1 halloumi-juusto
oliiviöljyä
mausteita

Sekoita öljy ja mausteet ja valuta se tasaisesti paloitellun halloumin juuson päälle. 
Itse laitoin vain 3 rkl öljyä. Joten minun halloumit eivät "uineet". Siksi minun halloumit sitten maustuvat hiljalleen....Laitoin keskiviikko aamuna ja illalla niissä oli vasta vähän makua, mutta seuraavana aamuna olivat jo ihanasti saanneet makua. Varmaan pikkusen isommassa öljy määrässä maustuu nopeammin jos sinulla on kiirus.

Omasta "pellosta" sain pikkusen jopa ruohosipulia mukaan :)

Minä käytin tätä Priman Mozzarella spice mix-maustetta...tämä sisältää; paprikaa, sipulia, valkosipulia, tomaattia, pippuria ja provencelaisia yrttejä + tosiaan tuo pieni määrä ruohosipulia. Nämä mausteet oliiviöljyn sekaan.


Näin "suikaloin" halloumin.


Ja herkullinen mausteöljy valutetaan päälle...annetaan maustua ja syödään sellaisenaan, salaattiin käytetään tai vaikka grillataan.

Muistutan vielä että arvonta on meneillään. Sinulla on 9.5.2015 aikaa osallistua kirja arvontaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Loma hommeleita

 Pari päivää lomasta mennyt ja paljon pientä puuhastelua on tullut tehty ja apuna ollut. Tulee itselle hyvä mieli kun pystyy olemaan apuna. ...