maanantai 22. kesäkuuta 2026

Kevyttä kesä tehtävää

 Vihdoin ja viimein sain keittokirjat käytyä läpi. Samalla laitoin ne aakkosjärjestykseen. 

Ja laskinkin.....paitsi että sitten yhdessä vaiheessa menin sekaisin laskuissa. Mutta on niitä ainakin se 600 kpl. 


Vaikka yhden muovipussillisen keittokirjoja löysin tuplasti. 

Ja niinkuin olen aina olen kehunnut, että kyllä minä muistan mitä kirjoja on....eikä varmasti ole tuplana yhtään!!! 

No, oli tosiaan noin 15 kirjaa oli tuplasti ja yksi peräti 3x!!!😂😂😂😂😂

Tyttäreni sai hienoja keittokirjoja. 

 

Oli tuossa hommassa paljon tekemistä, mutta nyt se on tehty. Se vaan oli metka homma, että kun otin kirjat pois, niin kun aloin laittaa niitä takaisin, niin ne ei enään mahtuneetkaan sinne hyllyille. Vaikka siitä se 15 kirjaa lähti poiskin!!! Niin ei vaan mahtuneet....En ymmärrä....

Virkannutkin olen....kokeilin tälläistä tölkkikassia tehdä.....








Hyvät rannelämmitkket, niintä tuli....Neljä pussukkaan jo tilattiin maaliskuuksi.


sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

Uusi kassi

Uusi kassi on "syntynyt".... Ja kassihan on tietysti virkattu isoäidinneliöistä.

Tällä kertaa tein, saajan pyynöstä vihreän sävyinen.

Kassista löytyykin erisävysiä vihreita. Vain kukat ovat muun värisiä, senkin kysyin saajalta, että voiko olla vähän eri sävyä.

Kukkien keskellä jälleen "timanttihelmet".




Kukkien paikka on milloin missäkin....pitää vähän mallailla!


Tuossa lopputulos!

sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Jäin ihan miettimään

Töissä vielä ollessani, mietin usein, miten sitä ei kerkeä mitään tekemään! Ja sitä tuli syytettyä työtänsä. Että oli liian väsynyt, oli niin paljon kaikkea ettei lyhyillä vapaillaan kerennyt kaikkea tekemään!

Nooh, sitten jäin eläkkeelle, ajatuksella, että nyt kerkeää tekemään vaikka mitä! Vaikkakin kaikki oli varotellut, että eläkkeellä sitä vasta kiire onkin!

Se on huomattu, aina on jo ilta!!!! Rupesin oikein miettimään aikaa. Enhän minä kauheasti missään käy, silti aika on kortilla! Miksi???

Selitin yhdelle ystävälle, että tavataan, kun tämä hässäkkä hiljenee......sitten aloin miettimään, että mikä hässäkkä? Ja mitä tarkoitin että hiljenee......kun eihän minulla ole mitään ihmeempää! Suurin osa ajasta menee istuessa, virkatessa, koiran kanssa ulkona käyden, keittiössä. Enkä edes joka päivä tee noita kaikkia asioita, mutta silti minusta tuntuu että elämä on yhtä juoksua...

Joten.......jäin ihan miettimään mihin se aika oikeesti menee! Mitä enemmän mietin sitä enemmän nauratti ja tajusi miten sen kiireen saakaan aikaan!

Tässä päivän menoa....niin ymmärrätte miten sitä saadaan kiirettä aikaan!

Aamut taitaa kulkea sillain kuin ajattelen.....pisulle, aamupalalle, pukemaan, kisulle ruokaa ja "toiletin" siivous ja lopuksi koiran kanssa lenkille. Sitten onkin vapaata siihen asti kun seuraava koiralenkki edessä. Vai oliko se vapaata......

Sisälle tultua vielä pieni herkku Bertalle. Ajattelin, että avaan verhot. lähden kävelemään sinne päin, mutta huomaan että minun yövalot ovat vielä päällä ja menen ensin sammuttamaan ne,  voi ei tuo kukka on nuokullaan, kasteluveden hakuun. Kastelen kukkia, ja huomaan että sohvan tyynyt ovat huonosti. Lasken kastelukannun pöydälle ja korjaan tyynyjä. Virkkaus on pöydällä ja ajattelen nostaa sen tässä välissä koriin, MUTTA huomaan jonkin ajan kuluttua, että istun ja virkkaan täyttä "häkää". Aikaakin oli kulunut sen verran, että on aika nousta ja kastella ne kukat loppuun. 

Lähden viemään kastelukannua...mutta huomaankin että maassa on roska ja käyn hakemassa imurin ja imuroin.......koko talon. Imuri takaisin kaappiin. Ai, niin se kastelukannu.

Mitä, mitä ikkunassa on koiran kuonon jälkiä, käyn pyyhkeen ja pyyhin sen pois. Ja nyt sitten se kastelukannu. Kun saan kannun vietyä, muistan ne verhot, niitähän minä lähdin aukaisemaan alun alkaen. 

Tuohon kaikkeen sain aikaa tuhlattua jokin tovin ja sitten onkin teeaika. Teevesi päälle ja siinä ihmetellen mihin tämä aika meni kun en ole mitään tehnyt!?!

Teen juotua lähden vessaan. Mutta miten tuo ajatus viekään likavaatekorin viereen ja päätän viedä koneeseen pyykit ja laittaa sen pyörimään. 

Siitä sitten vessaan......mutta seison huoneeni ovella miettien mitä pitikään tehdä?! Ai, niin....koiran kynnet piti leikata, ennen ensimmäistä tassun loppun pääsyä, pissihätä on niin suuri että  se pistää ihan juoksuksi!!!

Ja sitten takaisin koiraan....se vaan ettei koira enään ollut yhtä innokas ja meni sängyn alle eikä tullut houkuttelusta huolimatta pois sieltä. Ja sitten muistankin että jos vaikka menisi viemään roskat ensin jos vaikka Bertta sitten tulisi pois piilostaan. 

Lähdin viemään roskat, samalla katsoin postilaatikoon oliko jotain kivaa tullut...ei ollut mitään. Lähdinkin siitä sitten tutkimaan pihaa ja nyppimään kuivia kukkia. Istahdin penkille vähäksi aikaan ja muistin että koiran kynnet. Mutta nyt pitää viedä koira ulkoilemaan.

Siltä reissulta tultua huomasin että pitää alkaa laittamaan ruokaa. Ruokaa laitellessa soi puhelin. Puhun puhelimessa, teen ruokaa, sekoittelen, harjailen lattiaan, luen lehteä, tyhjennän astianpesukonetta ja täytän samalla sen....ja hei se ruoka on valmista!

Oli maittavaa ruokaa ja nyt pitäisi jo levätä, vaikka enhän mitään muuta ole tehnytkään koko päivänä. Ajattelin että olisiko nyt aika istahtaa ja virkata....ennenkuin isken pyllyni sohvalle, käännän katseeni pakastimeen ja laitan jäätelö jälkkärit meille. Nyt istumaan ja syömään herkkua, ellen olisi nähnyt että pöydällä on läikkä, jonka ajattelen äkkiä pyyhkästä pois. Ennenkuin kerkeän hakemaan liinaa millä pyyhkiä pöytää, menenkin pisulle. 

Sen jälkeen menen syömään herkkua, ennen kuin huomaan sen saman läikän joka jäi pyyhkimättä. Eikun pyyhkimään. 

Sitten syömään herkkua, mutta ennenkun pääsin sinne saakka olikin kissa kinuumassa illan ruokaansa joten sitä antamaan mars, mars....

Joko nyt pääsen syömään herkun loppuuni....kyllä.  JNE...

Tähän tahtiin päivät menee iltaan ja sitten sitä miettii mihin ihmeeseen nämä tunnit hupenevat vaikka olen vaan ollut tekemättä mitään.

Ihmeellistä kyllä, tulee tunne että kiire on ollut!!! Ja sitten vielä muistuu mieleen mitä jäi tekemättä.....ne koiran kynnet jäi leikkaamatta....

Silti sitä ihmettelee miten voi olla ihminen väsynyt vaikka mitään en ole tehnyt ja aikakin menee ihan hirmu nopeesti!

Tälläinen omatekemä kiire on mielenkiintoinen ja saa nauramaan, näin jälkikäteen....mitään en tee ja kaikkea kumminkin tekee!



Onko tuttua touhua.....


lauantai 13. kesäkuuta 2026

Pitäsiköhän jo laskea.....

Nyt, kun on taas kirppareita kierrelty, niin olen löytänyt myös uusia keittokirjoja. Mietin, että olisiko nyt jo kohta aika laskea paljon näitä keittokirjo on.....olen jo pitkään hokenut että kuutisen sataa keittokirjaa....

Vaan jatkuvastihan minä näitä uusia kirjoja olen ostanut. Joten pitäisihän näitä kirjoja olla jo aikasta paljon.... Pitää miettiä joku päivä jolloin alkaisi laskemaan.

Siirrytään itse kirjoihin.

Ensin kirjaan josta muuten löytyi oikein paljon toteutus kelpoisia reseptejä. 

Tämä keittokirja ei ole kirppikseltä, vaan poikani perheineen oli ostanut minulle tämän kirjan...Kirja on ; Kotkeittiön käsikirja, parhaat reseptit, Sari Spåra. Kirja on on vuodelta 2025.

Kirjasta löytyy paljon kivaa kokeiltavaa, normi ruokia päivän arkeen ja juhlaan, mutta uusilla mausteitlla / kikoilla. 

Ja sitten kirppari löytöihin.


Ensimmäinen kirja on; Jaakon kesäkeittiö. Vanhemmat ihmiset muistaavat varmaan televisiosta tutun Jaakko Kolmosen. 
Kirjasta löytyi hintalappuja....alunalkaen tämä kirja on maksanut 100,00 markkaa. Seuraavaksi oli hinnaksi 38.90€. Ja nyt kirppishinta 0,50 €.
Kirja on vuodelta 1991-1992. Selkeetä vuotta ei ollut. Kolmosen esipuhe 1991 ja sitten eräs mainos jossa mainittiin 1992.
Alakuvassa näkyykin mainos. Tästä kirjasta löytyy mainoksia, sponsoreita....
~K-kaupat
~Alko
~Valio
~Hillosokeri
~Kotimaiset kasvikset
~Mykora Oy - Kotimainen sienitalo
~Serla
~Look kala
~Reissumies, Oulainen
~Flora
~Tehokaasu oy
~Launa
~NunnaUuni
~Hackman
~SantaMaria
~Kokki broileri
~Kolmokala

Aikaista paljon tukioita tässä kirjassa.
Tätä kirjaa kun aloin tutkia tippui sisältä  ohjeita....
Ensimmäinen paperi on jostain lehdestä otettu sivu. Ohjeita siinnä oli; Hunajainen savulohi, tsatsiki ja rosvopaisti.
Toinen paperi oli "nappastu" kkk -supermarketti Tourula. Lapussa luki Rosvopaisti supermaket tourulan tapaan.
Kolmas lappu oli kopio. Ohjeena Wallenberin kalapihvit.

Tässä kirjassa oli kaikenlaisia ohjeita, mutta suurin osa oli kalareseptejä.



Näin kesän alkaessa löytyi  keittokirja jossa on Grilliherkut, Alfred  Berliner, suomentanut Ritva Lehmusoksa. Kirja vuodelta 1983 1987. Hintana 0.50€.
Aluksi tässä kirjassa aluksi kerrotaan kaikenlaista grillauksessa tarvittavista välineistä.
Sitten on reseptejä, tästäkin kirjasta löytyy hyvin ihani ohjeita joita voi kokeilla.


Sitten tuleekin vähän uudempaa kirjaa...Kirja on nimeltään; Safkaa, Alexander ja Hanna Gullichsen. Kirja on vuodelta 2014. Tämäkin kirja maksoi vain 0.50€.
Tähän kirjaan en vielä ole niin hyvin päässyt "sisälle". Paljon tekstiä, käsinkirjoitettua osa jne...Tämä on sellainen kirja johon on keskityttävä havannoimaan joka nurkka sivusta, että tajuaa mistä on kyse.


Seuraava kirja onkin koottu Kodin kuvalehden parhaista ruokaohjeista. Kirja on nimeltään; Kotikokin neljä vuodenaikaa, Marita Joutjärvi. Hinta myös 0.50€
Ja tosiaan niinkuin nimestä selviääkin reseptit ovat koottu kevään, kesän, syksyn ja talven tarjonnan mukaan.


Viimeinen löytö; Papa Giovanni *Aitoa elämää*, ruoka-ohjeet ovat; Matti Eskelinen ja Sampsa Linso. Kirja on vuodelta 2002
Tämä Papa`Giovanni on ravintola Helsingissä. Se on perustettu 17.4.1996. Kirjan hinta1.-€.
Kirjassa on aluksi tarinaa tästä ravintolasta ja italialaisuudesta ja heidän herkuistaan.
Tämä kirja vie makumatkalle läpi Italian. Ja aina reseptin yhteidessä on viinisuositus. Kirjan kuvat ovat kyllä, hyvin herkullisen näköisiä
Mutta sitten näin kotikokkina raaka-aineiden saatanuus on tänne maalle ainakin aika olemat...esim. mikkakala, sinisimpukoita, hietasimpukkaa, hummeria, kampasimpukoita jne...
Mutta löytyi sieltä toteutettaviakin reseptejä.


Tälläisiä kirjoja tällä kertaa löytyi.

Keittokirjat ovat kyllä ihana tapa nähdä maailmaa... Kuvat ja reseptit ovat makujen sinfoniaa,  ennen kuin edes ruoka on valmistettu!

torstai 11. kesäkuuta 2026

Mielettömän ihana päiva

Aloitetaan ihan aamusta eilisen päivän kertominen....

Eiliselle päivälle minulla oli aika rintasyöpä seulontaan kutsu. 

Ja koska meillä ei julkiset kulkuneuvot oikein kulje, kuin silloin tällöin on hyvä jos pääsee jonkun kyydillä....mutta eipä nyt mennä kertomuksen edelle...

Heräsin jo klo 5.30 😂. En yhtään tykkää kiireellä lähteä mihinkään. Ensin suihkuun ja sitten vasta aamupalalle. Vähän ilmettä silmiin ja hiukset "somasti". Lopuksi nautin mukavasta ja rauhallisesta aamusta.

Lähtö olikin sitten 9.30. Kolmen naisen porukka lähti kohti ensimmäistä etappia. 

Kuva kopsattu Pyytäjät.fi sivulta

Se oli Heinolassa, paikassa Pyytäjät (Tommolankatu 1, LH 1, Heinola, Finland, 18130      

Aivan ihana kauppa, ja henkilökunta aivan super ihania! Kannattaa poiketa tässä paikassa, jos käy Heinolassa.

Tämän jälkeen olikin aika lähteä kohti Lahtea ja terveystaloa. Perille päästiin ja ihan ajallaan olin paikalla. 

Sisälle kun pääsin niin kyselin että jos aikaa on niin voisiko hän ottaa ystäväni tähän minun jälkeen. Selitin että kun meitä on kolme ja viimeisimmällä on aika vasta klo 16.

Ja niinhän siinä kävi että melkein päästiin peräkkäin....vai yksi omalla ajalla tullut henkilö, tuli paikalla ja pääsi tietys ystäviäni ennen käymään....Joten asiat hoitui samalla kertaa! Miten hienoa palvelua ja miten ihanaa meille.

Nooh, eihän me kumminkaan kotiin lähdetty ajamaan vaikka päästiin kaikki heti käymään "kuvauksissa"! 

Suuntana oli Lahden kirppikset. Paljon tavaraa, hienoja kirppiksiä, toiset todella hienoja ja hinnat sen mukaisia.

Kävin antikkiiliikeessä, josta löysin hienon posliisisen muumipurkin. Ja hinta oli sellainen, että ostin sen purkin. Kyseessä oli "muumi seikkailu, Muutto purkki 1,2 L.

Tuon antiikkiliikkeen vieressä oli ruokakauppa joka kylttien mukaan myi kreikkalaista ruokatavaraa. Sinnehän me menikin katsahtamaan mitä kaikkea siedä myydään. Ovella jo tuli ihan kreikkalaisen kaupan näkymä mieleen ja siitä sitten muistotkin,  kun itse kävin aikoinaan Kreikassa.


Tässä kaupassa menikin sitten jokunen heti, sillä lopuksi me kolme leidiä joimme teetä, kaupan omistajan kanssa.

Hän oli syntyperältään syyrialainen, ja muuttanut Kreikkaan, asunut siellä jonkin aikaan, jonka jälkeen -90 alussa muuttanut Suomeen. Joten reilu 30 vuotta suomessa asuneena, on nyt muuttamassa takaisin kotiseudulleen. Mielenkiintoista keskustelua käytiin ja teehän oli todella hyvää.

Tämän hienon hetken jälkeen lähdimme jälleen valloittamaan kirpputoreja. 

Hollolan puolella kävimme ensin ostamassa leipomosta, tuoretta leipää. Siinnä samassa on kahvila. Jossa piti hieman hiukopalaa syödä.

Leipää maistelin jo heti eilen iltapalana. Ja oli se vaan hyvää.

Hollolan kirppikseltä löysin aivan ihania lastenvaatetta. Täällä sitten vaatteet odottaa Siennaa, kun tulevat kylään!

Tähän kaikkeen kiertelyyn oli aikaa kulunut 6 ½ h.

Lähdimme ajamaan kotia kohti, mutta vielähän sitä oli ihan pakko pysähtyä puolessa välissä ja käväistä Lidl:sä.


Kotona oltiin sitten 8 h jälkeen. Aivan ihana reissu, mutta väsyhän siinnä kun pitkästä aikaan tuli käveltyä paljon!

Vaan voi sitä naurun määrää mitä tuohon matkaan mahtui! Ja sanontahan sanoo että; Nauru pidentää ikää, joten nyt sitä on tullut taas muutma sata vuotta lisää elämään!

Aivan ihana saada viettää aikaa ihanien ihmisten kanssa.💖💖💖💖💖💖

Sellainen päivä.....Nyt on alettava huomista päivää suunittelemaan....näpsäkät tulevat meille huomenna! Siitä sitten tuonnempana lisää.

tiistai 9. kesäkuuta 2026

Lahja

 Eilinen päivä oli jälleen aivan ihanan aurinkoinen ja lämmin. Aamulla jo klo 6 istuin terassilla ja söin aamupalaa ja katselin la promessaa. 😀

Muutamat vieraat kävivät vaikka ketään en ollut pyytänytkään juhlistamaan synttäreitäni. Mutta täytyy myöntää että olihan se kivaa kun sai vieraita.

Minä sai aivan uuden kasvin......siitä lähdin teille kertomaan. Itse en ollut törmännyt tälläiseen kasviin aikaisemmin.



Eli sain; Mustaherukkamintun 

Tässä kasvista vähän tietoa, se on vihermintun aromaattinen erikoismuunnos, jonka lehdissä tuoksuu ja maistuu sekä raikas minttu että makea mustaherukka. 

Tätä helppohoitoista monivuotista yrttiä käytetään erityisesti kesäjuomissa, teen mausteena, salaateissa ja leivonnassa.

Käyttökohteet ja vinkit

Juomat: Erinomainen lisä teehen, booliin, kesäisiin drinkkeihin (kuten mojitoon) tai raikkaaseen veteen.

Ruoka ja leivonta: Käytetään tuoreena tai kuivattuna. Kokeile jälkiruokiin, marjasalaatteihin tai minttu-mustaherukkavaahtoon.

Puutarhassa: Viihtyy aurinkoisessa tai puolivarjoisessa, kosteassa ja ravinteikkaassa maaperässä. Koska se leviää herkästi rönsyjen avulla, sitä kannattaa kasvattaa ruukussa tai rajoittaa kasvualuetta.

Mielenkiintoinen yrtti...

Sitten sain kolme kirjaa.....


Oikein mukavaa alkanutta viikkoa teille kaikilla!

maanantai 8. kesäkuuta 2026

Nyt on tullut kuuneltua

 Nyt on tosiaan tullut kuuneltua kirjoja ja paljon! 

Johtuen varmaan siitä, että teen siinnä samalla kaikenlaista, esim. käyn koiran kanssa ulkona, kun teen ruokaa tai leivon, virkkaan...jne...

Aina tulee kuuneltua jotakin...

Helmet-lukuhaasteeseen on tullut merkintöjä, vaikkakin olen kuunnellut paljon  muutakin. Olen kuunnellut paljolti suomalaista dekkarikirjaa. Yllättävän paljon löytyy naiskirjailijoita Suomesta jotka kirjoittavat dekkareita.



Helmet-lukuhaaste 2026

1. Brittiklassikko

2. Kirjan nimessä on sana tähti tai sen taivutusmuoto

3. Kirja liittyy Agatha Christieen (kuolemasta 50 v.) Kurpitsajuhla, Hercule Poiret-dekkari

4. Kirja on Otavan kirjaston kirjalistalla

5. Kirjassa on epilogi eli jälkisanat Suvi Piiroinen, kaikissa kolmessa kirjassa on epilogi; Pahaa pahempi, Menetetyt, Routamorsian. Tuo Routamorsian on viimeinen tuosta sarjasta, ja mielestäni se oli paras kaikista. Hyviä nuo kaksi ekaakin oli, mutta kolmonen oli paras. Itkinkin lopussa, oli niin koskettava.

6. Kirja sijoittuu kaupunkiin, jossa on järjestetty talviolympialaiset

7. Romanttinen viihdekirja Proosaa ja piprkakkuja, Emilia Laine

8. Kirjassa ei rakastuta

9. Kirjassa on jääkiekkoilija Joukkue vailla vertaa, Risto Pkarinen

10. Kirjassa leikataan

11. Kirjassa on 400–500 sivua

12. Kirjan nimestä ei voi päätellä, millä kielellä kirja on kirjoitettu Tinna, Satu Rämö

13. Kirjassa on syntymäpäivät 

14. Kirjassa on robotti, drooni tai jokin vastaava laite

15. Kirjan kannessa tai nimessä on lintu  Satakieli, Kristin Hannah 

16. Kirjailija on kirjoittanut sekä aikuisille että lapsille tai nuorille

17. Kirjan nimessä on jokin kansallisuus

18. Kirja, joka kuuluu useampaan eri genreen Yhden naisen huvila, Mari Immu

19. Kirjan nimessä on jokin talon osa

20. Haluaisit olla joku kirjan hahmoista

21. Kirjassa käydään museossa

22. Kirjan kannen pääväri on sininen tai kirjan nimessä on sana sininen Missä metsä kohtaa tähdet, Glenden  Vanderah

23. Cozy crime -dekkari Haaste haudan takaa, Aira Vuoristo

                                         Toinen kirja; Virallisesti syytön

24. Kirjassa on sirkus tai huvipuisto Haukivuoren Houdin, Aimo Leikas

25. Matkakertomus Polkupyörällä maailman ympäri, Jukka Salminen

26. Sateenkaarikirja, jossa on onnellinen loppu


27. Kirjassa on puutarha Näin on hyvä / Jaana Tapio

28. Kirjassa tanssitaan

29. Kirjan tapahtumat sijoittuvat useammalle vuosikymmenelle Virallisesti syytön Auer , Tiia Palmen

30. Kirjan päähenkilön vanhemmat ovat kadonneet tai muuten poissa

31. Kirjassa on soittolista tai kirjassa mainitaan jokin biisi

32. Kirjan kannessa tai nimessä on linna

33. Kirjan päähenkilö on yli 60-vuotias

34. Kirjassa mennään piiloon Eeva Kiviniemi - Piilo 

(kuuntelin kaikki Eeva K. samaa sarjaa olevat kirjat joita on 6 kpl. 

~En osaa sanoa kyllä miksi, koska minua suunnattomasti ärsytti, tämän kirjailijan "vakaamus", jota yrittää syöttää lukioilleen! 

Asia on hyvä, mutta minusta väärä paikka, ja väärällä tavalla tuodaan asiat esille. Vakaumuksia saa olla, mutta ei pidä pitää lukioitaan tyhmänä, ihan kun he eivät osaisi tehdä hyviä päätöksiä. Vakaamuksena ilmaston ja vegeruoka yms. noihin liittyvät asia.)

Kaikenkaikkiaan pidin kumminkin kirjoista, sen verran, että kuuntelin tosiaan kaikki 6 pötköön! =D

35. Kirjassa on lyhyet luvut

36. Kirja, josta haluaisit keskustella muiden kanssa lukemisen jälkeen Vendi, että muut tytöt pääsisivät kotiin, Saara Salminen

37. Kirja liittyy radioon tai televisioon (Yle 100 vuotta)

38. Kirjassa keräillään jotain Keräilijät, Elli Salo

39. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin Vallilan murhamammat, Harri Tuomola

40. Kirja sijoittuu syksyyn

41. Kirjan kansi tai nimi on mielestäsi kaunis Suussa surman suu, Airan Vuoristo

42. Kirjassa on sanoja tai lauseita toisella kielellä

43. Uusin kirja lempikirjailijaltasi Armoton, Chistian Rännbakca

44. Kirja on ollut ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon saajaksi

45. Kirjassa on kiusaamista

46. Trilogian ensimmäinen osa  kuuntelin Kaarina Griffiths, Murha tunturissa osat 1-24, tämä oli tälläinen joulukalenteri kirja.

47. Trilogian toinen osa

48. Trilogian kolmas osa

49. Kirja on julkaistu vuonna 2026 Pinnan alla - Mies sukellusvenemurhan takana

50. Kirjaa on suositellut kirjaston työntekijä


Jos oikein laskin niin lukuhaasteesta  olen "ruksannut" 22 kirjaa eli 28 kirjaa on haasteesta vielä luettavana.




Kevyttä kesä tehtävää

 Vihdoin ja viimein sain keittokirjat käytyä läpi. Samalla laitoin ne aakkosjärjestykseen.  Ja laskinkin.....paitsi että sitten yhdessä vaih...