Näytetään tekstit, joissa on tunniste vihannes. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste vihannes. Näytä kaikki tekstit

maanantai 29. syyskuuta 2025

Kiinteä kurkkusalaatti

Syksy on tullut ja sen satoa on jälleen jaossa. 

Itsellänihän tuo sato jäi hyvin, hyvin, hyvin pieneksi. Nooh, onneksi ystävät luovuttavat omista sadoistaa. Suuresti olen kiitollinen tästä!

Reseptin kurkut sain ystävältäni. Tämä resepti on isolle määrälle kurkkuja. Itse pienentelin kukka määrän mukaan ohjetta.

Joten ohjeeseen...

Kiinteä kurkkusalaatti

5 kg avomaankurkkuja

1 kg sipulia

2-3 värikästä paprikaa

1 dl tillisilppua (käytin kuivattua, 1 dl tuoretta vastaa 1-2 tl kuivattua)

4 dl etikkaa

1/2 dl karkeaa merisuolaa

1 kg hillosokeria

Kurkut, sipulit, paprikat ja tillit silputaan. Silppu kuumennetaan etikka-suolaliemessä. Lisätään hillosokeri ja keitetään seosta noin 10 minuuttia. Purkitetaan puhtaisiin kuumennettuihin purkkeihin. Säilytetään jääkaapissa.

Kurkkusalaatti on valmista syötäväksi heti jäähdyttyään. Se säilyy seuraavaan satokauteen.




torstai 14. elokuuta 2025

Paahdetut tomaatit airfryer

Itselläni on tuolla kasvimaalla tomaattia, mutta eivät vaan näytä "punastuvan"! 

Niitä innolla odottaen, sillä on ne niin eri makuisia kun ovat omasta "pellosta"! 

Nyt sitten "jouduin" kaupan  kirsikkatomaatteja paahtamaan... 

Niistä saa helpon ja herkullisen lisukeen. Minulla ne olivat tänään vieras pöydässä rieskan päälle laitettavaksi.

Paahdetut tomaatit airfryer

200 g kirsikka- tai luumutomaatteja (puoliksi leikattuna)

1 rkl oliiviöljyä (itselläni oli sellaista fetajuustosta jäänyttä öljyä, laitoin sitä päälle, kun siinnä on hyvät yrtit ja punapippurit)

1 tl kuivattua timjamia tai oreganoa (näitä en nyt laittanut kun tuossa öljyssä oli jo)

ripaus suolaa ja mustapippuria

Leikkaa tomaatit puoliksi ja laita kulhoon. Lisää oliiviöljy, yrtit, suola ja pippuri. Sekoita hellästi.

Laita tomaatit airfryerin koriin leikkauspinta ylöspäin.

Paista 180 °C:ssa noin 12 minuuttia. Tarkkaile, etteivät pala.


Nämä paahdetut tomaatit maistuvat parhaiten vastapaistettuina, mutta kyllähän ne säilyvätkin hyvin,  ja  niitä voi sitten myöhemminkin hyödyntää.

Valmiiksi paahdettuja tomaatteja ei kannata pitää tarjoilla huoneenlämmössä kuin 1–2 tuntia. Sillä pitempi aika pehmentää tomaatin rakennetta ja "vettyvät".

Tomaatit säilyvät tosi hyvin ilmatiiviissä rasiassa, jääkaapissa, jopa 3 päivää. Niitä kannattaa sitten lämmitä kevyesti pannulla tai airfryerissä ennen tarjoilua. Saavat näin osan rapeutta takaisin.


Pakkaseen;

Näitä siis voi pakastaa. Tosin niiden rakenne muuttuu sulatettaessa. Silloin ne sopii parhaiten keittoihin, kastikkeisiin tai risottoon. 

Kannattaa pakasta annos kokoihin. Jos nimittäin pakastaa.

~~~

Ja mihinkäs muihin voi sitten näitä tomaatteja käyttää; 

~Paahdettu maalaisleipä

Rapea, lämmin leipä toimii täydellisenä alustana paahdetuille tomaateille. Lisää päälle basilikaa ja nokare tuorejuustoa.

~Pehmeä keitetty kananmuna

Täyteläinen muna ja makea tomaatti ovat loistava pari. Erityisesti brunssilla tai kevyellä iltapalalla.

~Rucola-pohjainen salaatti

Tomaattien makeus tasapainottuu rucolan pippurisuudella. Lisää päälle pinjansiemeniä ja balsamicoa.

~Täysjyväpasta

Sekoita paahdetut tomaatit pastaan ja ripottele päälle parmesaania. Näin saat helppo ja nopeaa arkiruokaa.

 ~Feta tai vuohenjuusto

Murustele juustoa lämpimien tomaattien päälle. 

~Marinoidut oliivit

Jos kaipaat Välimeren fiilistä, tarjoile tomaattien kanssa muutama marinoitu vihreä tai musta oliivi.

Noita tomaatteja kun paahdoin tuli ihana tuoksu....kenties vähän välimerellinen tuoksu!

~~~

Oikeastihan näitä tomaatteja paahdetaan hitaasti uunissa, mutta kyllä näistä air fryerilläkin tuli hyvän makuisia. 

Uunissa tuo paahto on; 120-asteisessa uunissa, n. 1 1/2 tuntia. 


Ja eikun paahtamaan....

maanantai 2. kesäkuuta 2025

Sain raparperiä

Viime vuonna aloin kasvattamaan raparperiä siemenistä, mutta eipä tuo vielä tänä vuonna ole tehnyt ihmeempää satoa. On sieltä paljon nousemassa, mutta ovat "hoikkia" ja lyhkäisiä...

Ehkä ne ensi vuonna jo tuottavat satoa.


Tänä vuonna sain ystävältäni raparperiä...Itse pidän raparperistä. Siitä tulee ihana juoma, kiisseli, piirakat...

Löydät TÄÄLTÄ juomaan ohjeen + raparperikiisseliin.

Tein tällä kertaa kiisseliä raparperistä ja mansikasta. Tämän ohjeen löydät TÄÄLTÄ

Naurattamaan rupesi, kun tämän vuoden kuvissa, sama tarjoilu astia kuin vuonna 2014....Jotkut asiat eivät muutu mihinkään! Kuten esim. kauniit astiat...

Tänään on lähdettävä "isolle kirkonkylälle" käymään, ja siellä on mentävä korvapolille. 

Sen jälkeen kaupoille...

Mitä kaikkea sitä tuleekaan ostettua! Ainakin sellaisia tuotteita mitä meidän kaupoista ei saa!!!

maanantai 6. tammikuuta 2025

Porkkanasta herkkua

Porkkana kyllä sopii moniin ruokiin, leivonnaisiin jne. 

Eilen kokeilin itselle sellaista pientä riekan tyylistä leipästä, jossa porkkana näytteli juuston kanssa pääosaa. 

Tämä resepti on helppo kuin mikä! Vain kolmea raaka-ainetta ja jos haluaa maustetta niin voi toki laittaa. Mutta itselle riitti voimakkaan juustonmaku.



Porkkanaleipäset

-porkkanaraastetta (itsellä olli yksi keskikokoinen porkkana)

-juustoraastetta    (juustoraastetta laitoin porkkanaraasteenseen nähden puolet)

-kananmuna (näitä laitoin vain yhden)

Hienojakoiseksi raasteeksi porkkana ja juusto. Porkkanan ja juuston sekaan kananmuna ja kaikki sekaisin. 

Uuni 200 asteeseen. Tee raasteista taikinasta leivinpaperille kasoja ja taputtele ne "levyiksi". Tee niistä noin 10 cm halkaisialtaan. 

Kun ovat paistuneet anna hetken jäähtyä. Ja sitten, eikun syömään!!! Ihan mielettömän hyviä olivat....

Tuosta määrästä sain 5 kpl.





Sisälle laitoin kurkkusilppua, kirsikkatomaattin paloja ja voitelin ensin ruohosipuli tuorejuustolla.



lauantai 27. heinäkuuta 2024

Lauantai....

Lauantai on ihana päivä, kun saa ihan rauhassa "käynnistyä" ja rennosti tehdä ne "pakkolisetkin". Mennyt viikko on ollut taas menoa ja meininkiä. Ilmatkin ovat olleet menoa ja meinikiä....Ihan hirveän hiostavista ja kuumuudesta, sateisiin ja ukkosiin. Tässä menneen viikon elämää....hiukan.....

Yläkuvan ruisleipä ei ollut ihan tyytyväinen viikkoonsa....😂😂😂😂😂 sillä se joutui syötäväksi .....oli pakko ottaa kuva, kun on niin ilmeikäs leipä!


Bertta on pärjännyt hyvin. Pieniä lenkkejä ollaan tehty. Rappusetkin ovat jo helppoja mennä alas ja ylös. 
Kassu kissa saa osakseen suurta rakkautta Bertalta. Tosin Kassu on sen näköinen pusun jälkeen, kun miettisi miten sen pusuttelun saa loppumaan!?! Ja poistuu rauhallisesti takavasempaan!!😂😍



Yläkuva kuvaa ehkä sitä tunnetta kun miettii, että vielä neljä viikkoa omaan lomaan. 
Kaikki muut palailevat jo lomiltaan tai ovat juuri aloittaneet lomansa. Töihin tullaan levänneen ja rentoutuneen oloisina.....
Meikä painaa töitä ja odottaa helpottavaa tunnetta että pääsisi lomalle jo!!! 
Minun loman aikana tuleekin yllätyksiä....vaan niistä ei voi vielä kertoa....mutta siis ihania yllätyksiä tulee!


Tälläinen hieno munakoiso yksilö löytyi jo omasta puutarhasta. Samalla kun grillailtiin makkaraa, grillasin itselle munakoisoa.


Ensin leikkaisn munakoison pituus suunnassa, itketin (suolaa päälle ja n. 15 odotus ja kuivaus ) Sen jälkeen pyörittelin chilillä maustetussa oliiviöljyssä. Tämän jälkeen grilliin ja paistumaan.


Tein makarooni-tonnikalasalaatia grilliruuan kanssa.


Tuossa alku viikosta grillailtiin myös töissä lasten kanssa.  Ja sehän se oli lasten mieleinen juttu. 


Itselle ei ole tullut kortin korttia tämän viikon aikana....pari korttia sain sentään lähetää. Laitampa tällä kertaa kuvaa mitkä kortit minä laitoin.  Kumpikin kortti on valittu lähetettävän toiveden mukaisesti. Minusta on kivaa kun pystyy vastaamaan toiveisiin. 



Tähän väliin oman puutarhan tuotantoa. Muutaman keltaisen kirsikkatomaatin olen jo saanut popsittua puutarhastani. 
On ne kyllä herkullisia, ihan erimakuisia kun kaupasta ostetut.


Perjantaina käytiin lasten kanssa kaupassa ostamassa jäätelötuutit. Niitä mentiin syömään kylän Lumo-puistoon. Ja kuinkas ollakkaan lapset olivat ihan intoa täynnä tuosta jäätelön syönnistäkin. 
Tuo puisto on kiva, sinne voi kuka tahansa mennä grillailemaan ja viettämään mukavaa päivää.

Lumo-puistossa on grillipaikka sekä  katetu ruokailupaikka, mutta myös muutenkin penkkejä. Erilaisia kasveja istutettu...Vieressä lapsille / nuorille pump trac rata.



No, tähän loppuun on kerrottava oma mokani. 
Minähän teen vuorotyötä. Ja meidän työajat vaihtelevat. Jotenkin olin saannut päähäni että menen "seuraavana" päivänä iltaan! 
Aamulla heräsin minun tyypilliseen aikaan eli klo 4. Vietin lepposta aamua.....Bertan kanssa lenkkeilen, aamupalaa syöden, astianpesukonetta tyhjennellen ja täyttäen.....mietin että jos vähän leipoisin, kun tätä luppo aikaa on kunnolla! 
Puhelin soi klo 7 ja siellä oli viereisen päiväkodin  työntekijä. Sanoi että teidän talo on tyhjillään ja yksi lapsi jätettiin nyt hänelle. Ja totesi että eikö sinun pitäisi olla aamussa, minä siihen että ei, ei...minä olen tulossa vasta iltaan!!! 
Näin vannottelin ja samalla kävelin kalenterini luo...Ja mitä #%###?!#"?? Minun tosiaan piti mennä aamuun ei iltaan!!! 
Onneksi sentään olin kaikki muut jo laittanut kuntoon paitsi  evääni....ja siltä istumelta lähdin töihin!!! IKINÄ en ole myöhästynyt töistä tai sekoittanut vuoroani.....no, sekin päivä koitti!!!! Voitte vaan uskoa että tämä päivä meni ihan sekaisin nopeasta lähdöstäni jne........

maanantai 17. kesäkuuta 2024

Raparperimehun tuunailua

Lauantaina jäi raparperimehua, mutta sehän ei haittaa. Sillä sitä mehuahan voi sitten tuunailla. Ja näin teinkin eilen. 

Tiesitkös muuten että raparperi on vihannes?

Pieni tieto pläjäys;

Raparperihän on helppohoitonen ja vähällä toimeen tuleva monivuotinen vihannes. Tuota raparperia pidetään usein virheellisesti hedelmälajina. 

Se johtuu sen happokkaasta ja mehukkaasta mausta sekä siitä, että raparperiä käytetään lähinnä jälkiruokiin.

 Raparperin kirpeyteen on taas syypää on oksaalihappo, joka sitoo elimistön kalsiumia. Siksi yleisesti suositellaan, että raparperiä syötäessä on hyvä nauttia samalla maitoa tai jotain muuta maitovalmistetta. Minun suosikki raparperin kanssa on kyllä kermavaahto 😁😂😍

Mieheni sanoi ettei hänen lapsuudessa varoteltu tälläisesta vaan he söivät raparperiä suoraan penkistä. No, omalta kohdalta muistan varoituksen ja aina piti olla maitoa jos raparperia söi. Mutta kiisselin kanssa mummo laitoi aina kermavaahtoa, meille.....ja siitä se minunkin into;" kermavaahtoa sen olla pitää", on lähtenyt.

No, nyt siihen mehuun. Ajattelin tehdä vispipuuroa. Olen aikaisemmin tehnyt raparperistä ja sen mehusta. Hyvää siitä tulee. 

Raparperimehusta vispipuuroa

1 litra raparperimehua

½ -1 dl sokeria (riippuu vähän miten makeaa tuo mehuasi on)

1¼ dl mannasuurimoita

ripaus suolaa

Kiehauta mehu. Mausta halutessasi sokerilla ja suolalla ja tarkista hyvä maku. Vispaa mannasuurimot kiehuvaan nesteeseen ja anna kypsyä hiljalleen välillä sekoittaen 5-10 min. Anna puuron jäähtyä.

Jos haluat vatkaa puuro voimakkaasti kuohkeaksi vaahdoksi, mieluiten sähkövatkaimella. 

Mutta puuron voi syödä myös ilman vatkaamista lämpimänä tai kylmänä  maidon kanssa.


Tällä kertaa maidon kanssa, kun ei ollut kermavaahtoa! 😀😂


sunnuntai 11. kesäkuuta 2023

Maisemakahvilan raparperipiirakka

Meille töihin tuotiin kiitoksesi yhteistyöstä maisemakahvilan raparperipiirakka. Ja se oli hyvää. Muutenkin tuosta piirakasta olen paljon kuullut kehuja.  

Ja niinpä sitä oli "pakko" kokeilla ja tehdä näpsäköille kahvin kanssa syötäväksi.

Kotiväki kehui ja näpsäkät kehuivat eli onnistui ja maukkaalta maistui.

Maisemakahvilan raparperipiirakka

Valmistusaika: 60 min 

Annoksia: n. 24 palaa


Muruseos

8 dl vehnäjauhoja (tai gluteenitonta jauhoseosta)

3 dl sokeria

2 tl leivinjauhetta

2 tl soodaa

2 tl vaniljasokeria

250 g voita sulatettuna

Piirakan pohja

2/3 muruseoksesta

2 dl piimää

1 muna

Piirakan täyte

1 litra raparperia paloina

500 g maitorahkaa (tai esim. vaniljarahkaa)

2 dl sokeria

2 munaa

3 tl vaniljasokeria

1 tl kanelia

Piirakan pinnalle

1/3 muruseoksesta

1.  Valmista ensin muruseos. Sekoita keskenään kuivat aineet ja lisää lopuksi voisula. Ota muruseoksesta sivuun 1/3. Se säästetään piirakan pintaa varten.

2. Sekoita piimä ja muna keskenään ja lisää seos jäljelle jääneeseen (2/3) muruseokseen. Sekoita ja levitä leivinpaperilla peitetylle korkeareunaiselle uunipannulle (esim uunivuoka, noin 25x40 cm)

3. Pese ja halutessasi kuori raparperit. Pilko paloiksi ja ripottele pohjataikinan päälle.

4. Sekoita loput täytteen ainekset keskenään ja kaada tasaisesti piirakan päälle. Viimeistele piirakka ripottelemalla päälle muruseosta.

5. Paista raparperipiirakkaa 175-asteisessa uunissa keskitasolla noin 45 minuuttia.  Nauti sellaisenaan tai esimerkiksi vaniljajäätelön kanssa. Piirakan voi myös pakastaa!








Uusi kassi

Uusi kassi on "syntynyt".... Ja kassihan on tietysti virkattu isoäidinneliöistä. Tällä kertaa tein, saajan pyynöstä vihreän sävyin...