sunnuntai 31. tammikuuta 2021

Maissitortillat

 Eilen jälleen istuttiin television eteen ja päästiin katsomaan putousta. Ja kun on putous ilta se tietää, että minä väsäsin meille putouseväät!

Perjantai iltana kävin kaapin läpi ja varmistin että minulla on maissijauhoja. Ja kun lauantaina aloin leipomaan......huomasin että mitä ihmettä......maissijauhoja ei ollutkaan!!!! Olin vaan päättänyt että minulla on maissijauhoja, mutta oikeasti minulla on mantelijauhoja!! Mutta onneksi vaihtoehdot ei loppunut siihen.....kaapista löytyi durumjauhoja. Mutta nyt itse reseptiin....

Kirjoitan ensin tuon maissitortilla ohjeen.....

Maissitortillat

10-12 kpl

1½ tuntia

300g (noin 4 ½ d)l masa harina - jauhoa (etniset kaupat)

3 dl vettä

1/ tl suolaa

Jos erikoisjauhoja ei löydy, voit käyttää vehnäjauhojen ja hienojen maissijauhojen sekoitusta. Tilkka öljyä helpottaa taikinan käsittelyä. Sekoita ainekset kulhossa napakaksi taikinaksi. Kääri taikinapallo muovikelmuun ja anna levähtää noin tunti. Leivo taikina pötköksi ja jaa se 10 palaksi. Pyörittele palat palloksi ja peitä ne  muovilla. Meksikossa taikinapallot litistetään prässillä. Välineen voi korvata vaikka pienellä paistinpannulla tai muulla tasapohjaisella esineellä. Supisuomalaisella, karjalaismallisella piirkkapulikalla ajelukin käy. Tälläisellä tein itse.

Lämmitä paistinpannu ja paista tortillat ilman rasvaa pannussa molemmin puolin. Pidä lettuset lämpiminä liinan alla.






Itse tosiaan laitoin durumjauhoja. Olin jo kerennyt laittaa puolet vehnäjauhoja kulhoon.... joten laitoin joukkoon sitten durumjauhoja puolet.....jouduin kyllä pikkusen enemmän laittamaan durumjauhoja, että sain käsiin sopivan taikinan. Mutta tuota durumjauhoja voi käyttää myös myös seuraavanlaisesti.

Kotitekoiset tortillat

(10 tortillaa)

 
6 dl durumvehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
0,5 dl öljyä
2,5 dl vettä

Valmista tortillat. Sekoita ainekset keskenään kimmoisaksi taikinaksi. Leivo taikinasta tanko ja jaa se 10 osaan. Pyörittele osista palleroiset ja jätä ne kostutetun keittiöpaperin alle lepäämään.
Kauli valmistamasi taikinapallot paistinpannusi kokoisiksi pyöreiksi levyiksi. Paista tortilloja pienessä määrässä öljyä paistinpannulla molemmin puolin niin, että niiden pintaan tulee rusehtavia pilkkuja (n. 1-2 min per puoli).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Huhtikuun haaste suoritettu

Huhtikuun haasteeksi olin laittanut; Yllätä joku. Tämän yllätyksen tein yhdessä muiden näpsäköiden kanssa eräälle näpsäköistä 😂 Ehdotin ett...