maanantai 17. toukokuuta 2021

Porkkanasämpylät

Viikonloppuna tuli oltua ulkona ja nautittua auringosta. Niin oli ihanat ilmat jotta!! 

Koottiin minun "kesämökkini".  Vielä pitäisi saada kalusteet "mökkiin". Joitakin kalusteita olen jo vienyt....mutta jotain uutta sinne nyt pitäisi saada.

Kävin kukkakaupassa ostamassa yrttipurkkiini 5 yrttiä.

 

Ostin; timjami, oliiviyrtti, mansikka- ja ananasminttu, sekä ranskalainen rakuuna. Toivotaan että yrttini kasvavat hyvin!

Pääsiäisenä laittelin herneitä ja maissia kasvamaan. Eilen vein ne ulos ja istutin ne penkkiin. Saa nähdä miten ne menestyvät.

Aina näin keväällä olen intoa täynnä, mutta ei minulla mitään "multa peukaloa" ole! 

Ensi viikonlopulla varmaan laittelen  tuohon minun kasvualustalle  tulevat kasvit esim. porkkana, salaatit jne. Ajatuksena on että kun minulla kesäkuun alussa on lomaa, niin käytäisiin puutarhalla. Sieltää jotain pientä ostaisin.

Porkkanaa laitoin mehulinkoon kilon verran. Porkkanamehu on ihanaa. Tuosta mehun teosta jää sitten porkkana "pölyä"/"rouhetta"....miksi sitä nyt voisi sanoa, paljon. Tällä kertaa tein niistä sämpylää.


Porkkanasämpylät

20-25 kpl


6 dl vettä
n. kilosta porkkanaa,   mehulingosta jäänyttä "pölyä" ( mutta jos käytät raastetta niin -----> 3-4 dl hienoa porkkanaraastetta)
2 pss kuivahiivaa
2 tl suolaa
n.15 dl vehnäjauhoja
1-2 rkl siirappia
1 dl oliiviöljyä
voiteluun;
rasvaa


Sekoita porkkanaraaste , vesi ja lämmitä seos kädenlämpöiseksi.  Lisää siirappi ja suola. Lisää vehnäjauhoja ja kuivahiiva. Alusta taikina hyvin.
Anna taikinan kohota peitettynä lämpimässä paikassa (esim. lämpimässä vesialtaassa) kaksinkertaiseksi.
Leivo taikinasta sämpylöitä; kuohkeimmat sämpylät saat löysähköstä taikinasta nostelemalla siitä palasia uunipellille. Kohota sämpylät peitettynä kaksinkertaisiksi. Voitele sämpylät voilla. Puolessa välissä paistoa voitele toiseen kertaan sämpylät.
Paista sämpylät 225-asteisen uunin keskitasolla 10-15 min sämpylöiden koosta riippuen, tai kunnes ne ovat kauniin väriset.



Mielettömän nopsaan muuten koivuihin tuli lehdet.

Kaikki on niin ihanan vihreää....



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Mitä yhteistä on postcrossing:lla ja jälkiruualla

Sain kortin 22.4 Virosta. Koska olen ilmoittanut postcrossing omilla "sivullani", että pidän ruoka ja resptikorteista,  niin sitä ...