lauantai 11. tammikuuta 2020

Lohkoperunat

Ostin itselle tuossa joulukuussa ilmakeittimen, joululahja itselle. Vielä en ole mitään isoa päässyt tekemään....mutta eiköhän tämä kokeilu tästä pääse vauhtiin! Tänään tein broileripihvien kanssa lohkoperunoita. Ja ne lohkoperunat nyt sitten valmistin tuossa ilmakeittimessä.



Lohkoperunat

perunoita    
öljyä    
reilusti paprikajauhetta ja perunamausetetta (käytä omia mieli mausteita, niin saat mieleiset perunat)        
Kuori perunat ja leikkaa lohkoiksi. Kiehauta ne vedessä.
Sekoita öljy, mausteet kulhossa. Pyörittele perunalohkoja seoksessa.
Laita perunat ilmakeittimeen tai levitä uunipellille.
Paista 200 astetta,  n. 30 min. (uunissa aika voi olla n. 45 min)



Ihan kyllä on näpsäkkä tuo ilmakeitin!!

keskiviikko 8. tammikuuta 2020

Henkaritähti

Kyllä, se joulu jo meni, mutta nyt vasta pääsin kokeilemaan tuota henkaritähteä!!! Elikä erilaisista henkareista saa tehtyä erinlaisia tähtiä.
Henkaritähden askarteluun voi käyttää joko muovisia tai metallisia henkareita. Puiset taitavat olla ihan liian paksuja / painavia.
Metalliset on kestävämpi vaihtoehto, etenkin jos haluat ripustaa henkaritähden ulos.



Ja mitäkö tarvitaan tähän askarteluun....Henkaritähti tarvikkeet;

    *16 kpl henkareita (voit käyttää metallisia tai muovisia)
    *Nippusiteitä
    *Sakset tai muut leikkurit nippusiteiden katkaisemista varten
    *Jouluvalot (joko patterilla tai sähköllä toimivat)


* Henkaritähti kootaan siis 16 henkarista, joista kahdeksan henkaria muodostaa pohjan ja kahdeksan henkaria asetellaan pohjan päälle.
Aloita henkaritähden kokoaminen asettamalla kaksi henkaria pitkät sivut vastakkain. Katso, että henkareiden koukut osoittavat samaan suuntaan. Aseta sitten samalla tavalla kaksi henkaria pitkät sivut vastakkain edellisten viereen niin, että henkarin kärjet koskettavat toisiinsa.

*Asettele toinen kerros henkareita ensimmäisen kerroksen päälle. Tällä kerroksella henkarit asetellaan edellisten henkareiden väleihin. Huolehdi taas, että henkareiden koukut osoittavat samaan suuntaan.

*Kiinnitä henkarit nippusiteillä toisiinsa. Kiinnitä nippusiteet ensin löyhästi kaikkialta ja kiristä vasta sitten. Leikkaa nippusiteistä ylimääräinen osa pois.




Vinkki!
Henkaritähti on sekä leveydeltään että pituudeltaan noin 85 cm. Jos haluat pienemmän henkaritähden, käytä lasten henkareita. Henkaritähti on melko iso, joten se voi olla helpoin koota lattialla.

Ja sitten jos ensi joulun jälkeen henkaritähtikyllästyttää on se helppo purkaa. Poista vaan jouluvalot ja leikkaa nippusiteet auki, ja voit käyttää henkarit niiden tavanomaisempaa tarkoitusta varten, kätevää vai mitä.

tiistai 7. tammikuuta 2020

Jauheliha-pastakeitto

Eilen teki mieli keittoa ja sitähän oli sitten tehtävä, kävin tuolta keittokirja hyllyköllä hakemassa yhden kirjan josta sitten löytyi tämä jauheliha-pastakeitto.

Keittokirja on nimeltään; "Paras keittokirja No8", nopea ja maukas sanoisin.

Jauheliha-pastakeitto
4 annosta
    2 dl gnocchi-pastaa (itse laitoin fusilli-pastaa)
    300 g naudan jauhelihaa
    1 sipuli (laitoin ½ punasipulin)
    1 porkkana
    1 palsternakka (jäi pois kun meidän kaupassa ei ollut)
    1,3 litraa lihalientä
    2 valkosipulinkynttä (jätin pois)
    1 tl oreganoa
    1 tl paprikajauhetta
    1/4 tl cayennepippuria (laitoin chiliä)
    ½ tl juustokuminaa
    suolaa ja pippuria


1. Kuori ja hienonna sipuli. Kuori ja viipaloi porkkana ja palsternakka.


2. Ruskista jauheliha ja sipuli kattilassa. Kaada päälle lihaliemi, purista joukkoon valkosipuli ja mausta keitto oreganolla, paprikajauheella, cayennepippurilla ja juustokuminalla.


3. Anna keiton kiehua hiljalleen 15 minuuttia. Lisää pasta, porkkana ja palsternakka ja keitä vielä 10 minuuttia. Mausta suolalla ja pippurilla.

Hyvää oli! Minun ronkeleiden ronkelin poikani söi kaksi lautasellista, joten hyvää oli!!!

maanantai 6. tammikuuta 2020

Arki alkaa...

Vapaita on ollut nyt jo kaksi viikkoa....huomenna alkaa se arkinen tohellus =D. Töihin pitäisi palata, itse aloitan iltavuorosta. Joten ei ihan aamusta tarvitse herätä...ja juuri kun on tottunutkin nukkua peräti 8 asti =D

Vapaitten aikana ollaan ollaan oltu flunsassa, koko sakki. Toivotaan että ei kestä enään montaa päivää.

Lapset ovat suurimmalta osin lähteneet omiin koteihinsa! Vai yksi, joka kotona asustelee vielä, on siis kotona...Täällä on hiljaista....

Olen tässä tuhlannut pariin esitykseen rahaa ja varannut lippuja...Toiseen olisi meno toukokuussa ja toiseen kesäkuussa. Innolla tässä odotan kumpaakin pääsyä.

Toukokuussa menen katsomaan; We Will Rock You -suurmusikaalia. Lavalle nousevat tähdet Saara Aalto, Laura Voutilainen, Mikael Saari ja Lauri Mikkola. Ikuinen Queen-fani kun olen.

Ja kesäkuussa on sitten jälleen kerran Heinolan kesäteatteriin meno. Heinolan kesäteatterissa on tullut käynnyt vuodesta 2013 asti, joka kesä. Ja vain kerran olen ollut pettynyt...olkoon se salaisuus mikä esitys se on ollut. Innolla jälleen kerran odotan tätäkin esitystä.

Esitys on; Riemurahat, joka kertoo.........kun hyvin tavallisen keski-ikäisen pariskunnan elämä mullistuu, kun mies palaa kotiin salkku täynnä rahaa. Metrossa gangsterin kanssa laukkua vaihtanut Henry Perkins haluaa heti pakata tavaransa ja lähteä vaimoineen varhaiseläkkeen viettoon. Erinäiset sattumukset kuitenkin viivyttävät matkalle lähtöä. Joesta löytyy sementtipainoissa upotettu mies, joka kantaa salkussaan Henryn eväsleipaa ja henkkareita. Poliisi, taksikuski ja illalliselle saapuva tuttavapariskunta vedetään mukaan selkkaukseen. Eikö kuulostakin hauskalta tarinalta ja juuri niin oikeanlaiselta kesäteatteriin kuin vain voi olla!

Tähän tammikuulle mahtuu yhdet "pyöreät" syntymäpäivä juhlat....Niihin varasin jo bussiliput...pe lähtö ja maanantaina sitten takaisin, varulta otin yhden lomapäivän, että jos kovasti tulee juhlittua ;) =D
Sankarille täyttää 60 vuotta....ja lahjan olen ostanut tehnyt sillä perusteella että kun ikää tulee, niin vanhakin alkaa uudestaa lapseksi muuttumaan =D

Löysin kirpparilta ihan uuden vauvakirjan...sitä nyt vähän muokkasin. Ja kuvia laittelin.....




Siihen lahjaan tulee tulee myös satukirja, jossa synttärisankari seikkailee, ja siihen on myös ujutettu hänen tytär ja vaimo!


Tälläinen tai muu satukirja on kiva lahja myös ihan pienellekin lapselle... Siihen saa lapsen nimen siis seikailemaan satuun. TÄÄLTÄ pääset katsomaan ja tilaamaan itsekin kirjaa....Toimitus oli nopea.


Kolmantena lahjaan tulee palapeli joka on tehty sankarin kuvasta! Se ei ole vielä tullut, mutta toivotaan että tulee ennen juhlia!

VäriVuoden 2020 lisäksi, sinne muuten pääset TÄÄLTÄ. Sain tälläisen kirjan kuin; 365 tapaa lisätä onnea elämään, ajattelin toteuttaa sitäkin tässä vuoden aikana....Katsotaan mitä kaikea kerkeenkään tekemään!!



Helmikuussa meillä on "Minun Päivä" päivä naisporukalla....Kaksi tällä kertaa keksii päivään sellaista tekemistä josta pitää. Tarkoituksena jokaisen oman puoli päivän järjestaminen ja se että jokainen pääsee tekemään vähän erilaista touhua, kun normaalisti.

Sinne on enään 4 viikkoa ja on minun puoli päivänen tulossa enkä vielä ole ihmeemmin ajatellut mitä kivaa keksisi...

Tämmöisiä tulossa tälle vuodelle....Lisää kerrotaan kun saadaan uusia tapahtumia keksittyä!

Oikein mukavaa tammikuuta sinulle!!!

lauantai 4. tammikuuta 2020

Pakasta Banaania

Tänään olen sitten pilkkonut banaania. Sain nimittäin ison kasan banaania ja enhän minä niitä kerennyt syömään kaikkija! Jäi kymmenkunta banaania...

Tiesithän että banaaniakin voi pakastaa. Ylikypsiä banaaneja ei siis kannata heittää pois, sillä ne sopivat moneen reseptiin.

Banaanin pakastaminen

Kuori banaanit.

Pilko banaanit paloiksi.

Jos haluat banaanien olevan irtonaisia. Asettele ne ensin uunipellille tai leikkuulaudalle leivinpaperin päälle ja laita ne joksikin aikaa pakkaseen pakastimeen. Kun palat ovat pakastuneet, siirrä ne pakastepusseihin.

Itse laitoin palat suoraan pakastepusseihin, sillä nämä banaanit menevät smoothie-juomia varten.

Voi käyttää juomiin, leivonnaisiin tai vaikka syödä kohmeisena.

Yhdeksän kivaa vinkkiä......sinulle.....mitä voidaan pakastaa...

 1. Esim; puna- ja valkoviini. Jos viinipullon pohjalle jää tilkka, joka ei enää houkuttele, pakasta se muovirasiassa. Viinitilkka tekee arkisesta risotosta, lihapadasta tai spagettikastikkeesta astetta gurmeemman.
*Säilyvyys: 6 kk

 2. Kananmunat. Keltuaisia ja valkuaisia ei aina tarvita leivontaan tasapareittain, mutta kummatkin voi hyvin pakastaa. Valkuaisista syntyy helposti marenkia ja keltuaisista majoneesia. Kokonaisenkin munan voi säilyttää pakastimessa, mutta ei kuorineen.
*Säilyvyys: 1 vuosi
   
 3. Voi. Tarjousvoita voi hyvällä omallatunnolla vähän hamstrata: ylimääräiset säilyvät pakastimessa. Paperinen pakkaus ei ole ilmatiivis, joten sujauta se muovipussiin. Jäätynyttä voita on helppo raastaa. Raaste lämpenee nopeasti ja sopii siksi käytettäväksi piirakoiden pohjaksi.
*Säilyvyys: 6 kk

 4. Sitten vielä; tuoreet yrtit. Leikkaa yrtin lehdet ruukusta tuoreina minigrip-pussiin ja pakasta odottamaan käyttöä. Jo parin päivän säilytys jääkaapissa laimentaa turhaan yrttien makua.
*Säilyvyys: 3 kk

 5. Maito.  Pian vanhenevan maidon voi reissuun lähtiessään pistää pakastimeen. Vaikka se aavistuksen menettäisi raikkauttaan ruokajuomana, pannarin tai puuron pohjaksi se sopii sulattamisen jälkeen oivallisesti.
*Säilyvyys: 3 kk

6. Pähkinät. Erilaiset leivontapähkinät ja -rouheet unohtuvat pitkäksi aikaa kaappiin ummehtumaan. Säilytä ne kaikki pakastimessa, sillä pieni määrä sulaa nopeasti käyttöä varten.
*Säilyvyys: 1 vuosi   

 7. Sitten tietysti leipä. Leivän pakastaminen on tuttua totta kai, mutta pakastapa tuore leipä heti ostettuasi parin viipaleen annoksina. Leivänpaahtimessa sulattamalla saat joka aamu vasta leivotun tuntuisen aamiaisen.
*Säilyvyys: 3 kk.

  8. Tulee sitten tämä yläpuolella jo oleva banaani. Älä siis anna banaanien mustua pöydällä. Siivuta ne pakastimeen
*Säilyvyys: 3 kk

9. Inkivääri. Tuore inkivääri on paljon parempaa kuin säilyke tai jauhe. Juurenpätkän ikä pitenee pakastimessa huimasti ja onneksi jäisen inkiväärin raastaminen onnistuu hyvin. Sitkeät säikeetkin silppuuntuvat toisin kuin sulaa inkivääriä raastaessa.
*Säilyvyys: 1 vuosi


torstai 2. tammikuuta 2020

Pitaleipä

Vielä en ole itse arkisiin puuhiin ryhtynyt, vaan lomailen loppiaiseen asti. Tänään pitkästä aikaan tein pitaleipiä. Kokeilin uutta ohjetta ja onnistunut kokeilu oli. Ainan ihana resepti kyllä oli!

Pitaleipä
 
 (8 kpl)
 
    3 dl vettä
    25 ghiivaa
    1 tl suolaa
    2 rkl oliiviöljyä
    6–7 dl vehnäjauhoja

1. Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola, öljy ja jauhot. Vaivaa taikina hyvin kimmoisaksi. Peitä kulho liinalla ja anna kohota kaksinkertaiseksi.
2. Jaa kohonnut taikina 8 osaan ja pyörittele osat pulliksi. Vuoraa kaksi peltiä leivinpapereilla ja ripottele niille jauhoja. Jauhot estävät leivän tarttumisen paperiin, jolloin ne pääsevät vapaasti paistumaan ontoiksi.
3. Kauli taikinapallot noin 15 senttiä halkaisijaltaan oleviksi pyörylöiksi. Nosta kummallekin pellille neljä leipää. Peitä liinalla ja anna kohota puoli tuntia.
4. Kuumenna uuni 275 asteeseen. Paista pitaleipiä noin 7 minuuttia, yhtä pellillistä kerrallaan. Peitä leivät vielä kuumina leivinliinalla, jotta niiden kuori pysyy pehmeänä.
5. Valmistele täytteet.
6. Tee lämpimän pitaleivän kylkeen aukko. Työnnä täytteeksi oman valinnan mukaan.

Meillä oli täytteenä;

Jauhelihaa
Kebab
Salaatti ( salaattia, kurkkua, tomaattia)
Sinihomejuustoa
Kurkkusalaatia
Jalopenoa
Maustekurkkua
Nachocheese Dip

Jokainen laittoi sitä mitä halusivat sitten leivän taskuun.




keskiviikko 1. tammikuuta 2020

Vuoden vaihteen ruoka

Vuoden vaihtuessa meillä syötiin ruokia jotka olivat poikieni toiveita! Ja äitihän sitä teki.... Vuoden vaihteen ruokana oli hampurilaisia, ranskalaisia, perunasalaattia (tämä kaupasta ostettu), nakkipiilot, ihan nakkeja muutenkin....Massuhan siinnä saatiin täyteen ihan kivasti!


Tein itse jauhelihapihvit....mausteeksi chilä, pippuria, valkosipulia, sipulia...





Sämpylöitten ohjeen otin keittokirjasta nimeltä;  Hampurilainen (100 mahtavaa reseptiä).

Tässä kuva ohjeesta....klikkaa kuvaa niin saat ohjeen isommaksi.



Tuo jauhomäärä on 8,25 dl
vesi ja maito mitat kumpikin on 1,5 dl
Muutenhan siitä sitten saakin selvää. Pojat kehuivat kovasti näitä sämpylöitä.




Minulta ei löytynytkään seesaminsiemeniä, vaikka muistin että minulla olis iso laatikollinen....Mutta eihän tuo haitannut!

Nakkipiilot on tehty torttutaikinaan. Laitoin juustoa ja sen nakin tietysti =D




Näillä eväillämentiin ja saavuttiin vuoteen 2020!!


Kevyttä kesä tehtävää

 Vihdoin ja viimein sain keittokirjat käytyä läpi. Samalla laitoin ne aakkosjärjestykseen.  Ja laskinkin.....paitsi että sitten yhdessä vaih...