sunnuntai 14. elokuuta 2022

Mangoldi

 Eiliseen lauantain päivän touhuun sain ympättyä vähän säilömistäkin. Sain tyttäreltäni mangoldia ja lehtikaalia. 

Lehtikaalin kuivasin, ja sitähän olin jo kuivannut jonkin verran aikaisemminkin, kun tuolta omasta pikku  "pellosta" sitä sain. Täältä löydät tuon jutun...... käy kurkkaa. Tällä kertaan tuohon kuivatukseen meni aikaa reilu 2 tuntia. Laitoin neljään tasoon lehtikaalia ja jokaiseen tasoon olisi vielä mahtunut, mutta kuivupahan nopsempaan.



Mangoldia en tänä vuonna laittanut itse, mutta sitä on ollut minulla aikaisemmin kasvamassa kerran. Silloin ihan uutuus....eihän tuo vieläkään mikään kauhean tunnettu ole, mutta on siitä enemmän jo tietoa.

Mangoldin pakastin.

Mangoldistahan voit käytetään ravinnoksi koko "maanpäälliset" ravintorikkaat osat, jotka sisältää muun muassa runsaasti A-vitamiinia, rautaa, kaliumia ja magnesiumia.

Mangoldissa on pehmeä ja upea maku. Kannattaa kokeilla mangoldia.

Mangoldi ei säily pitkiä aikoja. Sitä säilytetään kylmässä, +2 - +5 asteessa muovipussin sisällä. 

Ja tosiaan mangoldia voit pakastaa, lehdet ja ruodit kannattaa pakastaa erikseen. 





Minä erotin lehti osan ruodista. Laitoin veden kattilaan, että saan sen kiehumaan. Odotin että vesi kiehuu, kävin katsomassa, vesi poreili, mutta vesi ei vaan kunnolla kiehu!! Jonkin ajan päästä huomasin että enhän minä ollut laittanut edes hellaa päälle!! 😂😂😂😂Ja silti kuplia näin.....joopa joo.... 

Samalla kun häsläsin keittiössä, niin katselin tabelta 6 päivää 7 yötä. Onko sulla mieli elokuvaa? Montako kertaa olet katsonut sen? En ole ole laskenut montako kertaa olen katsonut tuon, mutta ainakin 30 kertaa. Se on vaan mun mielestä jotenkin hyvä. Ei se ole mikään ihmeellinen elokuva, mutta on vaan kolahtanut minuun!!

No, mutta takaisin mangoldiin.....

Ryöppää kiehuvassa vedessä lehtiä n. 1 min ja ruoteja n.3 minuuttia. 

Pilkoin lehdet vasta kiehautuksen jälkeen. Jätin osan lehdistä kokonaiseksi. Kokeilen että miten ne  säilyvät siinnä muodossa, ja miten ne käyttäytyvät, jos yritän tehdä kääryleitä, pakastamisen jälkeen. Laitoin pakastimeen menevät tyhjiöpakkaukseen. 


Tälle jutulle seuraa jatkoa, kun alan työstää sitten noita lehtikaaleja ja mangoldeja sitten syksymmällä, talvella.......

Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Yllätys postilaatikossa

Olin ihan onnesta soikeana, kun eilen postilaatikosta paljastui oikein postikortti "suma". Sain peräti  6 korttia. Siis ei tuohon ...