sunnuntai 11. elokuuta 2024

Ryynirieska

Etsin sellaista kivaa rieska ohjetta, tuleviin juhliin. Tarkoitus olisi tehdä pöytään rieskaleipiä. Löysin tälläisen uuden ohjeen kuin ryynirieskat.

Tämähän ei ole mikään pika ohje, sillä ryynit pitää liottaa piimässä vuorokauden. 

Tämä resepti kiehtoi minua.......ja kokeiluunhan se meni. 

Sillä täytyyhän sitä katsoa/kokeilla, onko tekemisen arvoisia vai pitääkö tehdä ihan toisenlaisia rieskoja. 


Ryynirieska 

Uunipannullinen/ noin 25 palaa

1 l piimää

4 dl kokonaisia tai rikottuja ohrasuurimoita

2 munaa

1 dl vehnäjauhoja

2 dl maitoa tai kermaviiliä

50 g voita sulatettuna  tai ½ dl öljyä

1 ½ tl suolaa

Kaada piimä kulhoon, lisää suurimot ja anna turvota yön yli.

Sekoita joukkoon kaikki muut ainekset.

Aseta uunipannulle leivinpaperi ja kaada seos pannuun.

Nosta pannu 225-asteiseen uuniin ja kypsennä 30–40 minuuttia, kunnes rieska on saanut kauniin värin.

Tarjoa lämpimänä margariinin, voin tai munavoin kanssa.






No, sitten arvio; 

Helppo tehdä, rakenne oli ryynimäinen heh, heh....maku oli jännä, ei ollut pahaa, mutta joku siinnä oli minun makuuni liikaa. 

Hyvää oli munavoin kanssa, mutta tämä ei kyllä ollut sitä mitä minä etsin juhliin. 

Joten minun etsintä jatkuu....tai sitten päädyn normaali perunarieskaan, mikä on ihanaa..... Vinkkiä jos tiedät hyvän rieska ohjeen, kiitos!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Postcrossing kuulumiset

 Menneen viikon kortti saldo oli peräti 8 kpl!! Ja nyt viikonloppuna minun lähettämiä kortteja on mennyt peräti 5 kpl:ta perille!!! Tänään p...