torstai 9. heinäkuuta 2020

Isoäidin hölskytyskurkut

Minun mummoni hölskytteli kurkkuja meille lapsenlapsille aikoinaan. Ne ovat minusta maistuneet aina yhtä hyvältä.

Ja vaikka minä olen tehnyt näitä kurkkuja omille lapsilleni, niin he eivät ole koskaan tykänneet näistä. Olen siis aina saannut herkutella yksinäni. Myöskään mieheni ei ole koskaan ymmärtänyt hölskytyskurkkuja...

Kurkkuja on hölskyltelty ennen vanhaan kahden lautasen välissä niin talonpoikaiskodeissa kuin herraskartanoissakin useimmiten liharuoan lisäkkeeksi heti, kun avomaan kurkkusatoa on alettu kesällä saada. Alun perin ohjeeseen kuului yhtä paljon suolaa kuin sokeriakin.Suolaa on nyt vähennetty aika rutkasti....

Isoäidin hölskytyskurkut

500 g tuoretta kurkkua

1/2 dl vettä

2 rkl väkiviinaetikkaa

1,5 rkl sokeria

1 tl suolaa

Tilliä

Kuori ja viipaloi kurkut juustohöylällä.
Sekoita astiassa vesi, etikka, sokeri ja suola ja lisää kurkut ja tilli.
Laita astiaan kansi ja sitten vaan: ”Shake, baby, shake!” hölskytä kurkut sekaisin.
Anna maustua n. 1 tunti jääkaapissa.
Säilyy viileässä muutaman päivän.

Ennen hölskyttelyä

On nää niin hyviä.....

Ps...aika useasti otan kyllä kuoret pois kurkusta.....yhtä hyviä tulee niinkin =D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Mitä yhteistä on postcrossing:lla ja jälkiruualla

Sain kortin 22.4 Virosta. Koska olen ilmoittanut postcrossing omilla "sivullani", että pidän ruoka ja resptikorteista,  niin sitä ...