lauantai 6. tammikuuta 2024

Päivän touhuilua ja piirakoihin kuori ohje

Tänään aamusta olen taas herännyt aikaisemmin kuin kukko! Ja onhan sitä sitten saanut paljon aikaiseksikin. 

Aina tulee ystävälleni sanottua, että en minä ole tänään mitään saanut aikaseksi, mutta kyllähän sitä oikeasti saa ihan varmasti  kaikenlaista tehtyä.

Tänään piti ihan laittaa ylös mitä sitä on tehnyt päivän aikana...

Vapaapäivä töistä ei ole vapaata nähnytkään. Vaan, kyllä se ihan työstä on käy tämänkin päivä.

Aamulla heräsin suonenvetoon....se on kyllä yksi iljettävimmistä herätyksistä!!! 

-ensin aamupuuron teko ja syönti

-sitten olikin leivinuunin lämmitys. 

-Siinä samassa kun puita heittelin leivinuuniin, niin sulattelin riisipuuroa piirakoihin. Ekan kerran olin pakastanut riisipuuroa. No, en kyllä enää pakasta. Mielestäni se ei ollut sellaista kun olisi pitänyt, mutta tämän puuron varaan olin tekemässä piirakoita tällä kertaa.

-Pesin tavallisen uunin kun sinne pohjalle oli tippunut piirakasta rasvaa edellisenä päivänä.

-Kuorin porkkanoita ja keittelin niistä keittoa ruuaksi, leivinuuniin heittelin puita.

-Sitten alkoikin muutaman tunnin piirakoitten teko. Tein riisipiirakoita ensimmäistä kertaa leivinuunissa.

Onkin aikaa kun viimeksi ihan riisipiirakoita tein. Tein uudella kuori ohjeella. Ja sen laitan tässä teille. 

Kuori riisipiirakoille

 1½ dl kylmää vettä

 2 dl vehnäjauhoja

2 dl ruisjauhoja

 1½ tl suolaa

Sekoita napakka taikina vedestä, jauhoista ja suolasta. 

Tee  taikinasta pitkä pötkö ja leikkaa siitä 25-30 palaa. 

Täytteenä käytin sitä riisipuuroa.

Tosiaan noitten piirakoiden tekoon hurahti ihan kunnolla aikaa. 





-Joulua piti myös siivota pois. Eli tontut siivoilin varastoon. Niitä tonttuja riittää...

-Leivinuuni oli vielä hyvässä lämmössä joten tein Jauheliha-pizzapannukakun (ohje huomenna blogiin)

-Tulihan sitä myös syötyä, teetä hörpättyä, soitettua muutama puhelu, kun toimin matonkuteiden "tyrkyttäjänä" 😂😂😂

Tyttäreni ja hänen avomiehensä ovat tyhjentämässä avomiehen vanhempien kotia ja sieltä löytyi 10 laatikollista matonkuteita, ja niille yritin löytää ottajaa.

Ja löysinhän minä! Menevät yhteen paikkaan jossa ihmiset käyvät mattoja kutomassa. Siellä saavat uuden "elämän".

-Ohimennen täyttelin pyykkikonetta ja astianpesukonetta. Tyhjentelin jne....

Päivän lopuksi lupasin itselle blogiaikaa....Keittiö aika oli noin 8h, kun siellä tein kaikenlaista. Suurin osa aikaa meni piirakoihin. Olin todella hidastekijä. Pitää alkaa tekemään niitä joka kuukausi, niin kauan kun pakkasia on. Sillä mukavastihan tuo uuni lämmittää tämän torpan!

-Mittarissa näyttää nytkin olen -26 astetta!!! Minä en oikeasti pidä näistä pakkasista. Suorastaan vihaan...

-Viikon olen kulkenut semmoiset varusteet niskassa, missä on tosi huono kulkea. Ja kun kotiin pääsen, kiitän, että pääsin jälleen sinne minne olin menossa. Tuo astma rajoittaa näillä hullun kovilla pakkasilla kyllä menoa. Silloin kun oli yli  kolmenkymmenen pakkanen niin tuntui että happi loppuu ihan justiinsa. 

No, mutta....nyt se olisi lähdettävä ilta teelle ja jos pari riisipiirakkaa söisi siinä.

Tämmöisen menopelin sain mieheltäni, nyt sillä ei voi ajella kun pakkasraja on - 10 astetta . On sellainen sähköskootteri.








2 kommenttia:

  1. Huhuh, sinä olet jaksanut puuhastella. Minä enimmäkseen nukun vain päivä-unia. 😴 Näillä pakkasilla ei tosiaan ulos viitsi lähteä jos ei ole ihan pakko.Yli viikkoon en ole edes ruokakaupassa käynyt. Eilen sitten repäisin ja varpaat meinasi heti paleltua. Tuommoisen sähkömopon minäkin tarvitsisin. Mistähän löytyisi minullekin semmoinen ihana mies joka sen minulle ostaisi.😁

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, ei näillä kylmyyksillä tee yhtään turhaa lenkkiä ulos. Vielä eilen illalla tuo pakkanen nousi -30 asteeseen!!!! Hullun hommaa! Heh, heh...ilmoitus lehteen, että etsitään sähköskootterin luovuttajaa :) ;) ;)

      Poista

Tee minusta iloinen ja kommentoi minulle juttujani! =D

Yllätys postilaatikossa

Olin ihan onnesta soikeana, kun eilen postilaatikosta paljastui oikein postikortti "suma". Sain peräti  6 korttia. Siis ei tuohon ...